fredag den 17. maj 2013

David Bowie. Station til station mod den næste dag (Boganbefaling)


af Dennis Otte


Lånt fra Idolator.com
All the young dudes carry the news
Den danske musikskribent Jan Poulsen har i forbindelse med David Bowies overraskende comeback, den fornemme The Next Day, udgivet en revideret udgave af sin biografi om musikeren fra 2006.
David Bowie overraskede hele verden, da han på sin 66 års fødselsdag den 8. januar i år oploadede en ny single på sin hjemmeside. Den flotte ballade bar titlen Where Are We Now? og kunne straks hentes via iTunes, mens musikelskere verden over samtidig i spænding kunne afvente et helt nyt album, som Bowie ved samme lejlighed annoncerede til udgivelse præcis to måneder senere, den 8. marts. De fleste havde nok skruet forventningerne til fremtidige Bowie-udgivelser ned på et minimum, efter at musikeren trak sig tilbage efter en bypassoperation i juni 2004, og herefter kun gæsteoptrådte ved ganske få lejligheder og medvirkede på en håndfuld plader med andre musikere.
Jan Poulsen derimod, må i sit stille sind denne tirsdag morgen i januar have tænkt noget i retning af ”hvad sagde jeg?”: Han har nemlig talrige gange gennem alle de tavse år udtalt sig stålsat optimistisk i forhold til ny musik fra Bowie, som han har fulgt tæt siden han som trettenårig i 1976 blev bjergtaget af The Thin White Dukes enigmatiske optræden i Falconér. Han har tilmed ved en enkelt lejlighed haft held til at interviewe Bowie.


Førsteklasses musikformidling

Første udgave af David Bowie. Station til station udkom i 2006. Min erindring siger mig, at det var i slutningen af december, måske tilmed mellem jul og nytår; i hvert fald holdt jeg nøje øje med udgivelsen og købte på udgivelsesdagen denne første regulære biografi om David Bowie på dansk. Erik Nielsen udgav i 1986 den meget tekstanalyserende bog David Bowie, kategoriseret som ”et sprogligt-musikalsk portræt” med tekstnært fokus på temaer i Bowies tekstunivers og således på intet niveau at regne for en biografi, sine øvrige kvaliteter til trods. Jeg læste Poulsens Bowie-bog på et par dage. Så snart sidste side var absorberet, begyndte jeg omgående forfra på bogen: noget jeg ikke kan mindes at have gjort med nogen bog hverken før eller siden, om end jeg også burede mig inde med Poulsens bog om Sort Sol med et do not disturb-skilt på døren.  

Dette skyldtes først og fremmest to ting: dels at jeg var midt i min første fanatiske Bowie-periode og dels, at Poulsen så detaljeret og samvittighedsfuldt formåede at skildre Bowies komplekse og bumlede karriere på en måde, der både var nærværende frisk og en bibliofil arkivar værdig. Det er et dygtigt udarbejdet paradoks, at bogen både er let og luftig at læse og samtidig med sin massive detaljerigdom kan benyttes som opslagsværk. Poulsen er, sammen med Lars Movin og Karsten Jørgensen, uden tvivl en af landets mest omhyggeligt researchende og velskrivende musikskribenter.  


Den næste dag

Men hvorfor så denne nye version af bogen, hvis den første var så glimrende, spørger du måske. Fordi Bowie efter præcis 10 års musikalsk dvale endelig er tilbage i fornem form med en plade, der uden besvær placerer sig på samme kvalitative niveau som forgængerne ”hours…” (1999), Heathen (2002) og Reality (2003) og fordi Poulsen har ajourført bogen med omkring 80 nyskrevne sider fordelt gennem hele værket. Kasper Eistrup fra det danske band Kashmir, som havde gæsteoptræden af såvel Bowie som Lou Reed på deres Tony Visconti-producerede No Balance Palace (2005) har specielt til denne bogudgivelse kreeret en smuk tegning af Bowie.  
De 80 sider er absolut på højde med niveauet fra resten af bogen og de nyskrevne højdepunkter rummer udover en ny introduktion kapitlerne De tavse år (2004-2012), Den næste dag (2013) samt en opdatering og udvidelse af kapitlet om Bowie og Danmark, ligesom de mytiske Berlin-år også får nogle nyskrevne refleksioner tilføjet. Det er dygtigt syet sammen og ejer samme læsevenlige flow som den første udgave, uden at man mærker, at hovedparten af kapitlerne blev skrevet for syv år siden.
Kritikere og anmeldere har sommetider kaldt Poulsens gåen i dybden og implementering af visse mere perifere oplysninger og afsnit for overkill, ligesom han på grund af sin næsten musikautistiske detaljefiksering kærligt er blevet kaldt ”en bibliotekar”. Nuvel; i en tid med så megen overfladisk og dårlig copy paste musikjournalistik, er det mere end befriende med en musikskribent, der tør gå i dybden, skrive til tider smalle udgivelser og generelt tage sit fag alvorligt. Poulsen er i høj grad en mand med sine meningers mod, men han lader dem ikke få overtag i en sådan grad, at de bliver forstyrrende og dikterende.  Han balancerer således sobert imellem rollen som smagsdommer og nøgtern formidler. Der bliver naturligvis i høj grad taget stilling, og fårene bliver skilt fra bukkene i den minutiøse gennemgang af Bowies enorme eouvre, men pointen er, at det altid sker på en måde, der levner plads til læserens egne vurderinger. Denne balancegang klæder Poulsens bøger generelt. Nu er der generelt ganske bred konsensus om højde- og lavpunkterne i Bowies karriere, og Poulsen lander fornemt mellem egne meninger og observationer og den øvrige musikpresses perceptioner.
Bogen efterlader læseren med et solidt overblik over Bowies liv og værk og fokuserer på musikken, de konkrete pladeudgivelser og placerer disse i den samtid de blev skabt i. Der dvæles ikke unødigt ved privatpersonen David Bowie, men tegnes et lødigt, relevant og afmålt portræt af manden bag musikken, hans livsførelse, familie- og arbejdsforhold. Vi hører om den unge Bowies barndom og opvækst i London-bydelen Brixton, med den sindslidende storebror Terry og de første musikalske og litterære opdagelser, ligesom Bowies stædige kamp for ørenlyd med diverse mislykkede forsøg på at slå igennem op gennem tresserne behandles på spændende vis. Naturligvis rummer biografien talrige guldkorn og anekdoter om Bowies samarbejde med diverse andre rockstjerner som for eksempel John Lennon og især Iggy Pop.
David Bowie. Station til station mod den næste dag rummer en minutiøs værkfortegnelse over Bowies betragtelige diskografi, lister over de film og teaterstykker han har medvirket i, hvilke gæsteoptrædener og producerjobs han har eksekveret samt komplet fortegnelse over danske koncerter (inklusive komplette sætlister og anslåede publikumstal!).  
Jan Poulsen (f. 1962) debuterede som skribent i Sidegaden i 1982. Han har skrevet til diverse musikmagasiner, været ansat på Danmarks Radio fra 1982-1999 og blandt andet udgivet bøgerne:
Under en Sort Sol. Fra Pisserenden til Statens Museum for Kunst (2002)
David Bowie. Station til station (2006)
Something Rotten! Punk i Danmark. Maleri, musik og litteratur (2010)
Eik Skaløe. Spejder og steppeulv (2012)
David Bowie. Station til station mod den næste dag (2013)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar