tirsdag den 9. juli 2013

Hvad ska børnene læse i ferien? (ikke Børnene i Bulderbørn)

af Heidi Buur

En veninde spurgte, hvilke bøger jeg kunne anbefale til hendes to døtre der begge skal være med i Sommerbogen 2013. Du kan høre min kollega Jette fortælle om dét koncept her), men kort fortalt, skal de læse og anmelde fem bøger hver, og så kan de vinde en iPad. 

Jeg kender ikke pigerne så godt, så jeg udvalgte nogle forskellige genrer og opfordrede til at gå til Palles Gavebod via linksene. 

Til Rebecca på 11 år.

Den spændende:
Piger på Sporet-serien

Den tøsede:
Emmy-bøgerne

Den sjove og drengede:
Antboy (film kommer til oktober)

Den sjove og tøsede:
Kære dumme dagbog-serien

Den fantasy-agtige:
Vildheks



Til Laura på 7 år:

Den sjove og royle (Marys yndlingsforfatter):
Martin Strid
(oplæs/selvlæs)

Den fantasy-agtige:

Den med bandeordene:
Pisselet at læse-serien
(selvlæs)

Den integrationsfremmende:
Iqbal læs så dér 
(selvlæs)

Den frække:
Vitello-bøgerne (oplæs fra 5 år og selvlæs fra 7 år)


Flere bud på hvad de små kan læse i ferien:

Den lette: Palle-serien selvlæs 6 år è

Den fabulerende:
Sallies historier 
oplæs 6 år è selvlæs 10 år è

Den vrinskende:
Sigge-bøgerne 
selvlæs 8 år è

Den sparkende:
Dreamteam-serien 
selvlæs 8 år è

Den skægge:
Kaptajn Underhyler-serien 
selvlæs 9 år è

Jeg kender bøgerne fra mit job, fra blogs og hvad veninderne fortæller deres børn synes om.

Hvis I allerede har læst dem på listen, vil jeg endnu en gang opfordre til at besøge Palles Gavebod - lad de små kigge med. Det er et fabelagtigt site. 



Børnebøger baseret på alder fra Saxo

Saxo har været så venlig at kategorisere børnebøgerne i alder, og jeg har været så venlig at linke til nogle af dem her.

Listen er blot en tag-søgning, og jeg tror ikke titlerne er blevet gået igennem af en bibliotekar (!), så der er nogle smuttere imellem. Desuden har jeg det lidt ambivalent med at sætte alder på bøger, for børn læser jo på meget forskellige niveauer, både stavning og forståelse af teksten. Det er dog en okay guideline, når man er lidt lost - især til de helt små, og de nye læsere. 

2 år                3 år              4 år

5 år                6 år              7 år

8 år                9 år              10 år 

11 til 13 år             13 til 16 år 

Om at fremme børns læselyst

Min kollega Jytte (erfaren børnebibliotekar) fortalte mig, at vi skal passe på med at give børnene de bøger vores egne halvfjerdser/firser-favoritter. Vi vil så gerne have, at de skal læse alle dem vi selv elskede, men vi må huske at tiden er en anden og især sproget har ændret sig. Det er så vigtigt at finde noget der interesserer dem og som de har lyst til at læse. På den måde holder vi læselysten oppe.

Hun nævnte Alle vi børn i Bulderby som skrækeksempel, og det ramte mig, for det var lige præcis én af mine yndlings - og jeg kan da ikke se hvad der skulle være galt med den? Men hun ved hvad hun snakker om, så jeg lader være med at pådutte den til min nevø og veninders børn, før den dag de selv nysgerrigt tager den ud af hylden. 

For det gør de - en dag, når deres læselyst er blevet fremmet af alle de gode børnebogsforfattere vi har i dag.



NB: På biblioteket arbejder vi på at lave nogle boglister med flere tips. Jeg linker løbende til dem når de bliver færdige.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar