søndag den 22. september 2013

EN HELT IGENNEM RESPEKTABEL KONCERT

af Dennis Otte
PETER BELLI og hans yderst velspillende band lagde i aften vejen forbi Forbrændingen. 
Et af de sidste stop på en turné, der slutter om en uge og har bragt dansk rocks grå eminence landet rundt. Jeg skal bekende kulør med det samme: jeg har aldrig været Belli-fan. Når sandheden skal frem, har tanken sommetider strejfet mig, at jeg ikke kan komme på mange, der har forvaltet deres karriere værre; her tænker jeg på lige dele bingo, banko og dansktop. Men den fejl er sikkert min, for hvorfor skulle en musiker ikke have lov at boltre sig som han vil, afprøve nyt land, selvom vrisne typer som mig ikke mener, at det er hans boldgade? Hvad skylder Peter Belli mig – eller andre? Svaret er nok blot, at min yndlingsinkarnation af Belli er rockeren; manden der blev født på et lokum i Tyskland, havde skulderlangt hår længe før The Beatles og drev tiltrængt gæk med borgermusikken. Ulven Peter; rockmusikeren med integriteten og historien intakt.
Til mit held var det nøjagtig den Belli vi fik at høre i aften: den ru og rå Belli, velsyngende og med et band i ryggen, der gjorde enhver sang potent, så blues- og rockpublikummet fik så hatten passede – også de af Thøger Olesen oversatte klassikere som ”Helt Igennem Respektabel” (The Kinks), ”Jeg Er Din Dengse I Nat” (Bob Dylan) og ”Bliv Væk Fra Vort Kvarter” (Wheeler). Anekdoterne var righoldige mellem numrene, når der fortaltes om dengang han varmede op for The Kinks eller The Rolling Stones – og så kom ”Not Fade Away”, som jo egentlig er et Buddy Holly-nummer. De gamle klassikere som ”Hvis Jeg Var Arbejdsløs” og  ”København Fra En DC9” var blandet med helt nye numre fra den nye plade Evig & Altid, som udkommer mandag. Det var ikke til at se, at manden var døden lidt for nær i foråret, da han lå alvorligt syg. I mellemtiden er han fyldt 70 og er i den grad på benene igen. Belli var til aftenens koncert ikke blot blandt venner i form af tiljublende publikum, men også blandt familie: både sønnen Michel Belli, hustru June og børnebørn rockede med blandt publikum, autocamperen holdt i baggården og smilene var til at tage og føle på backstage i pausen.  

Ingen kommentarer:

Send en kommentar